torsdag 7 juli 2011

Klass

Jag jobbar. Underhugger. Underhuggare.
Jag vill inte underhugga hela livet. Det är underförstått att jag inte kommer underhugga resten av mitt liv. Jag kan hälsa på i underhuggarnas tillvaro för att tjäna lite leverbröd under mina ungdomsår. När jag blir stor förväntar jag mig inte att vara underhuggare. Ena dagen är jag på toppen (dricker champange ur fina glas i fina miljöer). Andra dagar dricker jag ur fula plastglas (plast är ett måste när man jobbar med barn som gillar att kasta föremål). Jag kan röra mig relativt obegränsat mellan olika klasser. Visserligen kan jag känna mig som en galen konstnärssjäl när jag är i skolan och som en snobbig akademiker på jobbet. Men i stort sett kan jag röra mig fritt mellan olika miljöer utan att förlora tron på mig själv.
Att tillhöra medelklassen är att ha rörelsefrihet. Klasstillhörighet är på många sätt detsamma som rörelsemöjlighet. Möjligheten att kunna känna trygghet i sig själv trots förflyttningar inom den sociala hierarkin. Friheten att tro på sin förmåga och möjlighet att känna sig tillräckligt duglig.
Även i den vida världen visar sig klasstillhörigheten genom rörelsefrihet. Jag kan resa lite varstans jag vill. I sommar ska jag till Amsterdam. Mina vänner far och flänger. En bor i London. En annan i Barcelona. Om vi vore födda i den globala underklassen hade detta inte varit möjligt. Vi kanske hade dött av svält på en båt i Medelhavet på väg mot friheten. Vi hade kanske hade fängslats i Grekland och blivit satta i flyktingläger. Om vi hade haft riktig tur hade vi kanske lyckats ta oss till Sverige. Vi hade kanske fått rätt att stanna. Vi hade kanske fått bo i en förort. Vi hade kanske tittat på TV och sett vita medelsklassmän berätta för tittarna att vi behövde integreras. Vi kanske hade blivit underhuggare och mött överhuggarnas blickar och känt vår rörelsefrihet begränsas till områden där blickarna inte värderade oss uppifrån.
Klasstillhörighet begränsar rörelsefriheten.

Själv försöker jag befria mig från bojorna. Mitt pass och mina föräldrars bakgrund är användbara medel.

Jag vill vara fri. Vi vill vara fria.

1 kommentar:

  1. jajajajajajajajjajajajajajajajjajjaja jag älskar hur du tänker

    JtotheY

    SvaraRadera