söndag 23 september 2012

Lyrik!

Jag rensade mina grejer hos päronen häromdagen. Hittade ett tjockt block som jag skrivit i när jag var betydligt yngre, "Isas bok" står det på framsidan i tjock stil. Förutom en extremt lång berättelse som hette "Mollys sommar" hade jag skrivit två dikter i boken;

Försvinnande drömmar

Kylan och känslan,
förbindelsen mellan två och en.
En och två.
Ensamheten och nakenheten,
gropens olycksaliga hål.
Trasiga själ.
Tusentals pusselbitar,
fullkomligt utspritt.
Fastklistrat med vilsenhet.
Fel. Finns. Fanns.
Troheten förstår,
sveken bedrar.
Vilsna hjärtan,
och en massa ord.
Iakttagelser, suktan,
försvinnande drömmar.
Som en svag vind,
brisens andedräkt.
Kalla gatulampan,
och allas blickar.
Jag vet.
Att jag vet.
Det är kylan och känslan.

The night of the living buys

En natt när solen gått ner,
vi satt och hoppades på fred.
Bajskorvarna gick till attack,
vi gömde oss i en myrstack.
Märta glömde stänga dörren ut,
då kom bajskorvarna och sköt med krut salut.
I ett hörn dirre låg och sov,
bajskorvarna blev skräckslagna av vad de såg.
De flydde ut i stor panik,
fastän de hade pluggat lyrik.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar