onsdag 1 juni 2011

Köttets makt

Det är förbannat vansinnigt att människan reduceras till ett kön. Jag vill inte reduceras till kropp. Jag vill bryta sönder det kroppsliga. Jag vill att själen ska segra över kroppen. Det är så förbannat vansinnigt att jag ständigt reproducerar köttet. Jag definerar mig utifrån det fysiska. Jag har varit en flicka. Jag är en kvinna. Jag är en tant. Jag definerar omgivningen utifrån kön. Han är en man. Han är en pojke. Köttet reproduceras konstant. Könet har samhällets stöd. Könet har traditionens stöd. Själen ifrågasätter och ifrågasätts. Själen är självständig, men reduceras till kön.
Innan jag föddes var jag inte kropp. När jag föddes blev jag kön och kött. Nu är könet så djupt förankrat att köttet slingrat sig in i själen. Könet äter upp själen. Självständigheten äts upp och själen återskapar könet. En vansinnig symbios.

Jag vill vara fri. Jag vill inte reduceras till kött och blod. Jag vill resa mig upp från det kroppsliga.


Jag vill vara själ och tanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar